Hallarydsgruppen

Spelgruppen "PSALMODIKONISTERNA" i Hallaryd

(klicka på bilden för att få förstoring)

Medlemmarna i spelgruppen Psalmodikonisterna kommer från sydvästra Småland, södra Halland och norra Skåne. Hallaryd, där spelledaren är kantor, är en liten småländsk kyrkby som ligger mellan Älmhult och Markaryd.

Verksamheten startade med en bygg- och spelkurs i mars 2007 under ledning av Rodney Sjöberg, dåvarande ordförande i NPsF. De började bygga en fredag kl 17 och spelade ett par psalmer i Högmässan i kyrkan på söndagen kl 11.

Psalmodikonisterna har haft många spelningar från Växjö i norr till Hörby i söder, framförallt på dagledigträffar i kyrkliga församlingar, men även på en del Gudstjänster. Det populäraste programmet heter ”Sjung med oss de älskade psalmerna”, med underrubriken: ”Vi bjuder på en tidsresa med våra psalmodikon, ett instrument från 1800-talet med en unik klangbild.”

Sommaren 2014 sattes ett inofficiellt världsrekord i Hallaryds kyrka, i samband med en spelmansstämma. 31 st psalmodikon spelade samtidigt ”Den blomstertid nu kommer.”

2018 var Psalmodikonisterna värdar för Nordiska Psalmodikonförbundets årsmöte 17-19 augusti och hälsade alla välkomna till Hallaryd. På den avslutande Högmässan kl 11 på söndag 19 augusti kunde vi förbättra det gamla världsrekordet i antalet spelande till 42 stycken !!!.

Noter till allspel och psalmer och mer info om Psalmodikonisterna i Hallaryd kan du hitta på deras Hemsida

Kontaktperson: Vidar Lundbeck, tel.: 070 31 31 605 e-post: vidar@musikfamiljen.se

Reportage Smålandsposten 2015-09-24

(klicka på pilen för förstoring)