Hallarydsgruppen

Spelgruppen "PSALMODIKONISTERNA" i Hallaryd

(klicka på bilden för att få förstoring)

Medlemmarna i spelgruppen Psalmodikonisterna kommer från sydvästra Småland, södra Halland och norra Skåne. Hallaryd, där spelledaren är kantor, är en liten småländsk kyrkby som ligger mellan Älmhult och Markaryd.

Verksamheten startade med en bygg- och spelkurs i mars 2007 under ledning av Rodney Sjöberg, dåvarande ordförande i NPsF. De började bygga en fredag kl 17 och spelade ett par psalmer i Högmässan i kyrkan på söndagen kl 11.

Efter några års träning har det börjat låta allt bättre och Psalmodikonisterna har haft många spelningar från Växjö i norr till Hörby i söder, framförallt på dagledigträffar i kyrkliga församlingar, men även på en del Gudstjänster. Det populäraste programmet heter ”Sjung med oss de älskade psalmerna”, med underrubriken: ”Vi bjuder på en tidsresa med våra psalmodikon, ett instrument från 1800-talet med en unik klangbild.”

Sommaren 2014 sattes ett inofficiellt världsrekord i Hallaryds kyrka, i samband med en spelmansstämma. 31 st psalmodikon spelade samtidigt ”Den blomstertid nu kommer.”

Ett Psalmodikonvärldsrekordsförbättringsförsök planeras lördagen den 11 juli 2015, och mycket talar för att det blir ett årligt återkommande evenemang.

2016 går det av stapeln lördagen den 9 juli för ett nytt försök.

Mer om detta och om Psalmodikonisterna i Hallaryd kan du läsa på deras Hemsida

Kontaktperson: Vidar Lundbeck, tel.: 070 31 31 605 e-post: vidar@musikfamiljen.se

Reportage Smålandsposten 2015-09-24