Stockholmsgruppen

Stockholms Psalmodikongrupp "EN STRÄNG" uppträder under mottot "Vi spelar - ni sjunger". Kontakta Göran på tel. 070-689 04 08 eller helst via e-post : goran.kelly@gmail.com

Vi berättar, mellan de olika låtarna, den fantastiska historien om 1800-talets vanligaste instrument i Sverige.

Vi förmedlar ett Svenskt Kulturarv och gör det för en mycket låg avgift. En ovanlig och mycket populär underhållning som passar i olika sammanhang.

Som grupp har vi i nuvarande uppsättning spelat sedan 2015. Vi spelar fyrstämmigt, d v s Sopran, Alt, Tenor och Bas. De flesta spelningarna har skett på månadsmöten i PRO och SPF, i kyrkor, äldreboenden o.s.v.. Exempel på repertoar: Visor, gamla psalmer, Taube, Ferlin, Dan Andersson och

C M Bellman.

Samtliga spelningar sponsras av :

KOMMANDE SPELNINGAR 2017 :

PRO Boo 20.10 kl 12.00

Åbybergskyrkan Vallentuna 1.11 kl 13.30

Vilunda Kyrka Upplands Väsby 21.11 kl 13.00

PRO Bro 30.11 kl 14.00

SPF Vällingby 7.12 kl 12.30

Vi bokar nu gärna för Våren 2018.

VÅREN 2018 :

Abrahamsbergskyrkan 21.2 kl.

SPF i Farsta Söderledskyrkan 27.2 kl 13.00

SPF i Björkhagen. Hammarbykyrkan 22.3 kl 13.00

Spelningar år 2017 :

10 oktober. PRO Dalarö. En charmig liten lokal som var fylld till sista plats av intresserade 65 plusare. Ordföranden summerade det hela med orden Jättetrevligt, Väldigt intressant. Vi fick stora applåder och många vänliga ord !!!

18 september. SPF Lidingö. En formidabel succé blev det av första spelningen på Lidingö. Ordföranden skulle läsa mer om instrumentet på webben för detta var oerhört intressant. Många tog foton och provade själva efter vårt 45 minuters program. Många lovord kom från åhörarnas hjärtan. Vi bugar och tackar.

15 september. Bollstanäs församlingsgård. Fredagsmöte kl 13.00. Många visade stort intresse och gav oss sju som spelade o berättade, toppbetyg. Thomas Remaeus som bokat var mycket nöjd och vill rekommendera vårt intressanta program till andra. Trevlig stund för alla.

26-27 augusti. Årsmöte i Forsa, Hälsingland. Medlemmen Svante Kilander ordnade helgmötet inklusive spelning i kyrkan på söndagen. Där stod vi för all musik och fick en mycket positiv reaktion från dom 50-tal åhörarna. Nya medlemmar tillkom och det skrevs om mötet i Hudiksvallls tidning tisdagen efter (29.8). Topprecension. Många tittade på facebooks sidan (3680 st.) och vårt budskap sprids mer o mer.

10.5 Stuvstakyrkan Huddinge. Fin lokal med härlig akustik. Som vanligt kom nästan alla fram och skärskådade instrumenten och gav massor av lovord. Fascinerande, otroligt intressant och märkliga spännande berättelser. En fin avslutning på vårterminen.

8.5 SPF Mälaröarna. Lokal: Stenhamra Kyrkas församlingssal. Fullsatt med väldigt många nyfikna människor. En av de bästa spelningar vi haft och gjort. Massor av beröm kom oss till del. ”Intressantast i år”, ”Så fantastiskt roligt”, ”Vi vill köpa ett instrument”. Kjell som bokade var mycket nöjd. Vi fick rekommendationer att spela för fler SPF och PRO och det gör vi gärna.

2.5 SPF Sköndal. Härligt möte med intresserade människor som visade stort intresse i en fullsatt sal. Många kom fram och studerade närmare och vi fick Massor av lovord. Monica som bokat mötet var överväldigad och hoppades vi skulle få många framträdanden i framtiden. Bättre än väntat. Toppen roligt!!!

11.4 Aspnäskyrkan Jakobsberg. En härlig lunchträff kl 13 med en skönsjungande publik varav alla kom fram efteråt och tittade på instrumenten och provade själva. Dom var mycket nöjda med vårt program. Många superlativ kom oss till del och flödet var för oss grípande. Vår nya sammansättning i gruppen fungerar utmärkt och vi fortsätter att sprida information som går rätt in i publikens hjärta.

21.3 PRO Södertälje Östra. Möteslokalen i ABF-huset i Södertälje Centrum var fullsatt där vi berättade o spelade. Dom flesta sjöng med och gjorde det väldigt bra. Vi fick många lovord efteråt och rekommendationer till andra att anlita oss.

14.3 RPG i Sollentuna. Inför en fullsatt sal gjorde vi en av våra bästa framträdanden vilket märktes av alla vänliga och tacksamma ord som kom då nästan alla från åhörarna kom fram efter vårt 45 minuters program. Nya medlemmar antecknade sej. DVD skivor såldes. Egil Sjöstedt som bokade vill rekommendera andra organisationer att boka oss. Intressant. Bra blandning av musik och information. Lärorikt och oförglömligt.

2.3 S:T Peterskyrkan Stockholm. Mycket lyckad lunchträff. Sångglada och positiva åhörare. Solweig som bokade vill rekommendera detta till andra organisationer med varmt hjärta.

Spelningar år 2016 :

SPF i Gustavsberg den 29.11. Gustavsgården. Fullpackad sal med mycket intresserade SPF:are. Dom sjöng vackert och vi spelade och ledde allsången. Fantastiskt trevligt. Nästan alla kom fram efteråt och det var ovanligt många som uttryckte sin fascination. Oförglömligt. Man lär sej alltid något nytt trots att man är pensionär. All heder åt er. Den ansvarige för bokningen, Birgitta Nordmark, rekommenderar vårt program å det varmaste...

SPF i Botkyrka den 24.10. En spelning att minnas. Ordföranden Anders Magnusson var mycket nöjd med framträdandet. Lärorikt och värt att rekommendera. Han sjöng med i alla allsånger (åtta stycken) och hade både låga C och höga C i sin röst. Oförglömligt. I en fullsatt lokal på över 100 blev det en härlig stämning som vi gärna återkommer till. Nästan alla kom fram och ställde massor av frågor. Några hade hört oss på Radio Viking nu i oktober och alla dom sa att det lät bättre i verkligheten! En mycket sakkunnig publik och i hög grad väldigt nyfikna. "Bland det bästa vi haft under året". Vi tackar och tar emot med glädje.

Äldreboendet Näsby Park 18.10 Stort intresse och alla som kunde sjunga gjorde det till gamla välkända visor. Iréne som bokade var mycket nöjd och vill rekommendera andra.

3:e oktober. Direktsändning i Radio Viking, 101,4 FM Enligt uppgift var det mellan 100 000 och 150 000 som lyssnade. Vi spelade fyra låtar och sjöng en, och programledaren var jättenöjd och överraskad att det kunde låta så bra och starkt som det gjorde. Trevligt gäng på Radio Viking och det är bara att ratta in frekvensen och lyssna på blandad glad musik.

Maria Kyrka i Jakobsberg 28.9. Underbar lokal att spela i och det blev nästan fullsatt. Stor nyfikenhet. Husmor sa att det var ovanligt många som kom en onsdagsträff.

PRO i Stureby 15.9. Ordförande Jan Arbelund ansåg att vårt framträdande var mycket intressant, facinerande och lärorikt. Minst sagt mycket bra och rekommenderar vårt program.

Spånga kyrka 14.9. Marie Cassel, som bokade, var mycket nöjd. Rekommenderar andra kyrkor att ta del av mycket intressant historieberättande med lugn och fin musik. Växlande tal och sång, musik. Topprestation. Stämningsfullt och cirka fyrtio intresserade kom fram och ville veta mer. Härligt skönsjungande publik. Återkommer gärna.

Östervåla kyrka 28.8. Deltagare från Nordiska psalmodikonförbundet spelade och sjöng i söndagens Musikgudstjänst kl 11 i Östervåla kyrka. Underbart med applåder i kyrkan och det bads om extranummer. Mycket trevligt och fantastiskt mottagande av präst och musiker.

PRO i Liljeholmen. 19.5. Liten lokal men gott om hjärterum. Positiv publik som sjöng med och visade stort intresse. Trevlig avslutning på vårens spelningar. Ny medlem anmäld efter spelning.

PRO i Tyresö 27.4. Scenen var biografen Forellen vilket var en ovanlig spelplats. Långt till publiken men ändå var det många som sjöng med i musikstyckerna. Väldigt många lovord kom efter vårt 45-minuters program och omkring femtio personer kom upp efter spelningen och berömde vad dom sett och hört.

"Fenomenalt", "oerhört intressant", "det här borde visas på TV", "så väldigt spännande". Ordf. sa att det var facinerande. Det var cirka etthundra personer som satt i biosalongen.

Betlehemskyrkan 26.4. På deras café Utsikten. Nära på fullsatt. Blev mycket populärt och flera lovord delades ut till oss som var åtta personer vid detta tillfälle. Önskan om återkomst önskades.

PRO i Vallentuna 16.3. Ordföranden tyckte detta var Mycket mycket intressant. Bättre än vad som hade förväntats. Roligt med annorlunda underhållning. Publiken hängde verkligen med i sångerna. Positivt över lag. Härlig respons.

PRO i Saltsjöbaden. 1.3. Både ordföranden och kassören ansåg att det var mycket intressant föredrag och ovanlig musikunderhållning vilket alla i publiken också tyckte då ALLA i publiken kom fram och visade stort intresse. Väldigt lyckad spelning med intressanta berättelser fick vi höra spontant av dom som kom fram !

Matteus församlingssal. Föreningen Kontakt och Gemenskap, 29.2. Ett stort antal personer kom fram efteråt och ville både bli medlemmar och köpa DVD skivan. Skönsjungande publik cirka 40 stycken. Ordföranden var väldigt nöjd och tyckte det var mycket intresssant och vill återkomma för flera spelningar längre fram. Vad mer kan vi i gruppen begära! Succé.

Älta 16.2. Fullsatt lokal. Uppskattat från publiken var berättelserna och dom instrumentala låtarna. Väldigt många kom fram efteråt och testade att spela själva. Stor nyfikenhet. Ett antal besökare gick in och läste vår hemsida senare under dagen. Även Facebooksidan, nordiska psalmodikonförbundet, fick några gilla till.

SPF i Skogås-Trångsund 15.2 Fullsatt lokal med många sångglada medlemmar. Lillemor, som bokade, var väldigt väldigt nöjd. Många kom fram och testade själva efteråt. Några köpte DVD-skivan. Rekommendationer att andra SPF avdelningar skall anlita oss.

XXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXX

Spelningar år 2015

SPF S:t Göran Kungsholmen. 21.1 Mycket trevlig lokal. Högt i tak. Bra ljud. Publiken fyllde nästan lokalen och sjöng högt och tydligt. Makalöst vacker sånginsats från SPF:s medlemmar. Många kom fram efter och testade själv instrumenten och uttryckte sin tacksamhet att vi berättade och spelade så bra. En mycket trevlig eftermiddag. Historierna var oerhört intressanta. Vi som spelade var väldigt tacksamma över alla lovord som kom oss tillmötes. Den ansvarige för underhållningen, Birgitta Borgström vill verkligen rekommendera oss till andra SPF förbund. Och PRO-avdelningar i området.

KISTA KYRKA. 29.4 Ca 35 personer som nästan alla kom fram och testade instrumenten efteråt. Fick många lovord och ombads att göra flera konserter längre fram.

PRO i Aspudden .7.5 Ordf. och hans stab rekommenderar oss att framträda för andra. Spännande, ovanligt, trevligt, bättre än vi trott. Många kom fram och testade. Mycket positiv stämning.

SLAKA kyrka-Linköping. 23.8 Gudstjänst kl 11.00- Enbart psalmodikon. Sju musikstycken. Sju som spelade från Stockholm och fyra från Hallaryd. Entusiastisk publik och en positiv präst. Göran H. Trevliga kyrkvärdar och en fantastisk vaktmästare som ställde upp på alla önskningar vi framförde angående material. En konsert som var bland det bästa vi framfört. Minnesvärt. Nya medlemmar tillkom!!!

SPF i Salem. Lilla Murgrönan. 8.9 Ordförandens omdöme var: Originellt, spännande, mycket intressant. Fullt av folk kom och kaffet samt bröd tog slut innan alla hann få. Fullpackad lokal med andra ord och massor av lovord och rekommendationer skulle vidarebefodras av flera.

Svenska kyrkan Kungsholmen. 21.9 Västra kretsen. Kvälls andakt med psalmodikonmusik. Ett trettiotal kom och sjöng och lyssnade. Mycket positiv kontakt med publiken.

SPF i Hagsätra-Rågsved 21.10 Ordförandens omdöme var "Mycket bra". Salen fullsatt. Drygt etthundrapersoner satt och sjöng med i 1800-tals tempo. God stämning. Många kom fram efteråt och testade själva på instrumenten. Vi fick höra: Fantastiskt. Mycket roligt. Intressant. Roligast i år.

PRO i Ekerö. 3.11. Ordförandens omdöme var "Mycket bra och intressant". Salen var full med sångglada människor. Många kom fram och testade efteråt. Väldigt lyckad spelning i kyrkan nära Ekerö Centrum.

PRO i Blackeberg, Bromma. 11.11. Ordförandens omdöme. Trevligt, intressant, ovanligt och klart lägsta arvodet av alla som varit här. Detta ska vi rekommendera till andra.

SPRF i Stockholm. 12.11 i Adolf Fredriks samlingssal. Mycket kunnig publik. Många intresserade kom fram efteråt. Testade och några ville vara med på SENSUS kurs i februari. (23.2) och fyra veckor. Många frågor ställdes under vårt 45 minuters program som därför tog 55 minuter. Väldigt lyckad eftermiddag.

SPF i Fruängen 1.12. Positiv publik. Många kom fram. Det ställdes massor av frågor. Intresset var på topp. Ordf. Eva G. vill rekommendera detta till andra inom SPF och andra organisationer att boka vårt 45 minuters program. Eva G. var jättenöjd och tyckte det var Väldigt Väldigt bra. Mycket nöjd.

Spelningar år 2014

Vårsta 9.1 För PRO i Vårsta kyrkans lokal. Ordf. vill med varmt hjärta rekommendera detta till övriga PRO och SPF föreningar. "Lärorikt, fantastiskt att det lät som en orkester när ni har en sträng på ert instrument. Mycket värt". Flertalet kom fram efteråt och var tacksam att dom fick Höra och Lyssna på historier och musik. Ett verkligt Kulturarv. Fantastiskt !!! "Detta glömmer vi aldrig". "Tack för att Ni kom."

VIKSJÖ 5.2 För PRO i "Träffen". Enligt Ing-Marie som är ansvarig för bokningar skriver hon ett tackmail dagen efter och konstaterar att "vi var väldigt duktiga, mycket intressant. Trevligt och nytt. Mycket bra berättande. Kulturarv var ordet." slut citat

TÄBY (Näsbydal) 26.3 För PRO:s avdelning. Glad och trevlig publik som sjöng med. Ordf. Lars L. ville boka oss för spelning framöver. Kassörskan rekommenderar detta till andra med orden: Intressant, ovanligt och väldigt trevligt. Oförglömligt!!!

TÄBY Kyrkby 8.5 Ordf. ; Mycket intressant. Spännande. Ovanligt och oförglömligt. Fantastiskt sångkunnig församling. Glada och positiva.

LUND. 29.8 Klosterkyrkan. En mycket intresserad publik där alla sjöng med i denna fantastiska välljudande kyrka. Samtliga kom fram efteråt och provade på att spela och medlemsantalet fylldes på.

Skåne bjöd också på en vandring i Kulturen och även på Kulturens lager där 22 psalmodikon visades för våra medlemmar.

PRO i Trångsund 11.9. Skogås kyrka. Fullsatt lokal cirka 80 personer. Ordf Anita Bjuremark var mycket positiv. Trevligt. Intressant. Givande. En man i publiken sa att detta var det bästa i underhållning på flera år. Andra kommentarer var att: Fint med annorlunda spel. Historiskt bra återgivet. Både spel, sång och den fantastiska historien. Spännande än det vanliga med gitarr o dragspel. Detta var ett lyft. Nu har vi lärt oss något nytt !!!

PRO i Traneberg, Bromma. 29.9. Intressant. Lärorikt. Spännande. Annorlunda. Lågt arvode. Oförglömligt. Hur kan det låta så mycket av en enda sträng? Rekommenderas till andra organisationer. Både ordföranden och kassören var Mycket nöjda!!!

Spelningar år 2013

PRO i Salem. Måndagen 7/1 2013. Varma rekommendationer från PRO:s styrelse i Salem till andra PRO och SPF. Ett originellt, spännande och mycket intressant program, blandat med information och spelning.

PRO i Stuvsta-Huddinge Torsdagen 10/1. Fantastisk publik som ställde massor av frågor. Intresset var på topp! Alla sjöng och skapade en fantastiskt bra stämning och applåder med fotstamp kom efter vårt 45-minuters program. Ordförande vill rekommendera oss till andra organisationer. En mycket trevlig stund i Stuvsta Församlingshem.

PRO i Sofia församling. Tisdagen 12/2. Skönsjungande publik (fullsatt lokal). Ordförande var nöjd och bedömde oss som bra. Tacksam för mycket lågt arvode.

PRO i Märsta. Tisdagen 26/3. PRO:s styrelse bedömde detta som fascinerande, intressant och mycket bra. 45 minuter, lagom långt. Skall rekommendera andra organisationer att engagera oss..

PRO i Vasastan. Onsdagen 17/4. Vasastans ordförande vill rekommendera på det varmaste andra enheter inom PRO och SPF att engagera oss. Det är en ovanlig, innehållsrikt, mycket bra 45 minuters program. Historia, Musik. Allsång. Hög nivå !!!

PRO i Högdalen (Vantörs kyrka). 6/5. "Härligt att sjunga till Er musik". "Vilken helt fantastisk historia". "Detta var oförglömligt".

PRO i Hökarängen. (Söderledskyrkan)8/5. "Det här måste Ni sprida". "Varför har Ni inte uppträtt i TV?" " Underbart, jag vill lära mej detta." "Jag vill stödja Er och går med i Ert förbund."

SPF i Sigtuna den 6/8.

Över förväntan "Mycket intressant historia och bra berättat". Rek. till andra SPF föreningar. Intressant och spännande.

Sibeliusmuseet i Åbo. Första konserten i Finland skedde den 6/9 2013. Där fanns också en samling av psalmodikon. 23 stycken som visades. Nyfiken publik och massor av frågor.

S:t Katarina Kyrka (1200-tal) Åbo. 6/9. En halvfull kyrka med åskådare och en underbar akustik i kyrksalen. En ren musikmässa där applåderna var långa och varma och där alla åskådare (60-tal) kom fram för att själva testa instrumenten.

PRO i Tullinge. 15.10 Fullsatt lokal med glada människor. Väldigt positivt bemötande och rekommendationer från ledningen till andra organisationer.

SKANSEN. 1.12. Första advent. Fullsatt kyrka med många sångkunniga i publiken. Iförda 1800-tals kläder spelade vi (sju stycken) en julkonsert som blev Mycket uppskattat av den talrika publiken.

Den nuvarande gruppen spelade 2012 på följande ställen.

Rågsveds Äldreboende (Mia Nyman, chef. Rekommenderar).

Eds församlingsgård Väsby pastorat (rekommenderar andra kyrkor).

PRO Gullmarsplan (lokal i Folkets Hus Mälarsalen Årsta). Ordföranden där rekommenderar varmt andra PRO att anlita oss. Omdöme: Intressant, lärorikt, underhållande och ovanligt.

PRO i Kärrtorp (Reflexens lokal). Omdöme efter spelningen från åhörare: Lugnt och avspänt. Historiskt mycket intressant.

Trollbäckens Kyrka 14.5.höll vi en lunchgudstjänst. Kyrkans ansvarige, Charlotta Lindholm-Lundblad, stod för gudstjänsten och rekommenderar varmt andra kyrkor att engagera oss.

PRO i Nacka besökte vi i maj och där kom många frågor. Intresset var mycket stort. Ordföranden rekommenderar varmt andra att engagera oss. Omdömen: Roligt, intressant, bästa underhållningen i år.

PRO i Sorunda 26.e maj. Ordföranden hade fått rekommendation från PRO Björkhagen och sa efter vårt program (45 minuter) att det var mycket bättre än hon trott och hoppats på. Vill verkligen rekommendera andra att engagera oss.

Bagarmossens kyrka 6/9 2012 Kvällsgudstjänst med nattvard. Spontana applåder kom efter spelningen.

PRO i Gubbängen/Tallkrogen (Söderledskyrkan) Ordförande Barbro Karlsson var mycket nöjd med programmet och rek. det till andra PRO avdelningar. Publiken kom fram och visade stort intresse och tackade för en väldigt fin eftermiddag. Hög klass ! Mycket intressant !

PRO i Skarpnäck. Kulturhuset tisdagen den 9.10 : Det blir samma reaktioner varje tillfälle vi spelar. Folk kommer upp till scenen och testar. Uttrycker sin beundran över att det kan låta så mäktigt med bara en sträng. Kultur, spännande, intressant, något över det vanliga.

Svenska Kyrkan i Grödinge (församlingshemmet i Vårsta). 24.10 onsdag spelade vi till en sopplunch som blev mycket omtyckt. Församlingspedagogen Gunilla, som stod för arrangemanget var mycket nöjd, det var över förväntan och vill absolut att vi skall återkomma. Hon skall absolut rekommendera detta program till andra kyrkor. Många kom upp och provade efteråt att själv spela. Uttryck som fantastiskt och härligt återkom från flera.

Spelningar under 2011

PRO Fisksätra ( rekommenderar andra PRO ). Ordförande var väldigt nöjd och rek. att andra org. också bokar oss.

Maria Församlingsgård i Skultuna (Utanför Västerås)Musikgudstjänst. Blev uppmanad att spela extranummer

PRO Björkhagen i Marcuskyrkan.(Ordförande Rek. andra organisationer som PRO och SPF).

Baptistkyrkan i Södertälje ( Julpsalmer). Konsert under Luciaveckan.